Bilag 4.2 – Indsatskapacitet

Dette bilag beskriver niveauet for indsatskapacitet i Beredskab & Sikkerhed. Da Beredskab & Sikkerhed skal kunne sikre et effektivt brand- og redningsberedskab, er der behov for et stationsnet som sikrer, at dette kan overholdes, både i tilfælde af hverdagshændelser og større hændelser.

Indsatsledelse

Det fremgår af bekendtgørelsen om risikobaseret kommunalt redningsberedskab i § 8, at den tekniske ledelse af indsatsen på skadestedet varetages efter kommunalbestyrelsens bestemmelse af en indsatsleder eller en holdleder med de fornødne uddannelsesmæssige kvalifikationer. Varetages den tekniske ledelse af indsatsen af en indsatsleder, udøver denne sin kommando gennem holdlederne for det fremmødte mandskab.

Indsatslederområderne opdeles i et Øst (Djursland) og et Vest (Randers/Favrskov) område. Indsatslederen kan frit beslutte, hvor i dækningsområdet vedkommende ønsker at opholde sig. Beredskab & Sikkerheds operative ydelser baseres på fri disponering, hvilket betyder, at nærmeste relevante ressource tilkaldes til den konkrete opgave. Dette vil også gælde for nærmeste indsatsleder.

Indsatslederen skal kun anvendes til indsatsledelsesopgaver. Disse er defineret i picklisten. Til øvrige opgaver anvendes holdlederen som teknisk leder. Alle holdledere, som skal fungere som tekniske ledere, uddannes til dette lokalt.

Holdlederen kan som teknisk leder varetage sikkerheden for egne styrker og varetage den tekniske ledelse på skadestedet med indsatslederen som backup via radio og indtil indsatslederen når frem.

Holdlederen kan som teknisk leder håndtere og afslutte en lang række mindre hændelser uden involvering af indsatslederen.

Hvis den tekniske ledelse varetages af en holdleder, skal denne tilkalde en indsatsleder, når holdlederen vurderer, at der er behov herfor. Der er udarbejdet en instruks til støtte for holdlederen i udførelsen af funktionen, samt retningslinjer til støtte for vurderingen om tilkaldelse af en indsatsleder. Det kan f.eks. være ved samtidige udrykninger, hvis det skønnes at der er ulovlige forhold ved eksempelvis overtrædelse af miljølovgivningen/byggeloven/regler fra sikkerhedsstyrelsen, hvis udrykningssituationen er en anden end førstemeldingen, hvis miljøvagten skal inddrages, hvis ildløs er på statsvejnettet eller på jernbaneterrænet.

Udrykningssammensætningerne er funktionsbaseret og sammensat så førsteudrykningen matcher de risici, der ligger i den enkelte melding på alarmcentralens 1-1-2 årsagsliste samt hændelser uden for listen. Se pickliste.

Indsatslederområde

Bemanding

Køretøjer

Område Vest, Randers og Favrskov kommuner

1 Indsatsleder på vagt

  • Ved større og længerevarende indsatser tilkaldes vagtfri ISL
  • Ved behov for SSL tilkaldes vagtfri ISL

2 indsatslederbiler

Område Øst, Norddjurs og Syddjurs kommuner

1 Indsatsleder på vagt

  • Ved større og længerevarende indsatser tilkaldes vagtfri ISL
  • Ved behov for SSL tilkaldes vagtfri ISL

3 Indsatslederbiler

Samlet ISL bemanding består af følgende områder:

  • Område vest har fire fuldtidsansatte og en deltidsansat indsatsleder.
  • Område øst har tre fuldtidsansatte og en deltidsansat indsatsleder.
  • Derudover råder Beredskab & Sikkerhed over en back-up indsatsledergruppe på fire deltidsindsatsledere.

Beredskabets opbygning

Brandstationerne i Beredskab & Sikkerhed er placeret ud fra en historisk kontekst, hvor der typisk har været placeret en brandstation i hver større by i de gamle kommuner. I alt består beredskabet af 14 brandstationer på fastlandet samt et ø-beredskab på Anholt. Generelt skal alle stationer kunne supplere hinanden, da beredskabet står til rådighed i udrykningsområdet, jf. robusthedsprofilen. Således er der i dag et godt netværk af stationer på tværs af alle fire kommuner.

Bemanding samt køretøjer på de enkelte stationer bliver løbende vurderet, hvis risikovurderingen i lokalområdet ændres. I nedenstående tabel fremgår stationerne i Beredskab & Sikkerhed med bemanding og køretøjssammensætning.

Station

Bemanding

Køretøjssammensætning

Randers

2 holdledere og 10 brandmænd

  • 2 Autosprøjter
  • 1 Stigevogn
  • 2 Vandtankvogne
  • 1 Redningsvogn
  • 1 Bådtrækker
  • 1 Båd

Langå

1 holdleder og 3 brandmænd

1 Tanksprøjte

Øster Tørslev

1 holdleder og 3 brandmænd

1 Tanksprøjte

Hadsten

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Stigevogn
  • 1 Vandtankvogn

Hinnerup

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Vandtankvogn

Hammel

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Vandtankvogn

Grenaa

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Stigevogn
  • 1 Vandtankvogn
  • 1 Redningsvogn
  • 1 Bådtrækker
  • 1 Båd

Fjellerup

1 holdleder og 3 brandmænd

1 Tanksprøjte

Allingåbro

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Vandtankvogn

Knebel

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Vandtankvogn
  • 1 Bådtrækker
  • 1 Båd

Hornslet

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Vandtankvogn
  • 1 Redningsvogn

Kolind

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Vandtankvogn

Rønde

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Stigevogn
  • 1 Vandtankvogn

Ebeltoft

1 holdleder og 5 brandmænd

  • 1 Autosprøjte
  • 1 Vandtankvogn
  • 1 Bådtrækker
  • 1 Båd

Anholt

1 Brandfoged og 5 brandmænd

  • 1 ATV
  • 1 Traktor med pumpevogn
  • 1 Vandtank til montering på traktor

Nedenstående kort giver et overblik over placering af stationer.

Yderligere er der placeret to frivilligenheder i henholdsvis Randers og Grenaa. Frivilligenheden er et supplement til det daglige beredskab. Frivillighedens kompetencer specialiseres inden for indsats/logistik samt inden for indkvartering/forplejning.

De to enheder kan stille med følgende vist i tabellen nedenfor.

Frivilligenhed

Bemanding

Køretøjssammensætning

Grenaa

1 holdleder og brandmænd

  • 1 autosprøjte
  • 1 lastvogn med kroghejs
  • 1 Velfærdscontainer
  • 1 Buffertank
  • 1 Trailer med kompressor til fyldning af luftflasker
  • Flydespærring
  • 1 Behandlerplads
  • 3 Brandpumper op rullevogn

Randers

1 holdleder og brandmænd

  • 1 autosprøjte
  • 1 ATV
  • 1 lastvogn m./kroghejs til lad med afstivningsmateriel og multilad med generator
  • 2 mandskabsvogne
  • Pumpemateriel
  • Lysmateriel
  • Flydespærring

De frivillige har følgende specialer:

  • Efterslukning
  • Vandtransport og buffertank
  • Lys
  • Luft
  • Afstivning
  • Højderedning
  • Transport over uvejsomt terræn
  • Ren brandmand/velfærd på skadessted
  • Ekstra flydespærring.

Grundlag for materiel på køretøjer

Alle køretøjer i Beredskab & Sikkerhed er bestykket med materiel, som på baggrund af en konkret vurdering fra beredskabs side, kan løse opgaver i forhold til bygningsreglementets krav og beredskabets operative niveau.

Arbejdet med materiel er udarbejdet af flere årsager:

  • Det er nødvendigt for vores operationscenter og vagtcentral, som disponerer køretøjerne på udrykning, at de ved hvad de kan forvente af et køretøj.
  • Det er nødvendigt for vores forebyggelsesafdeling, at de ved hvad de kan forvente af et køretøj i forbindelse med sagsbehandling af ITUT-sager.

Vi har gennemført et analysearbejde af, hvad der kan forventes at komme af krav i bygningsreglementet. Ud fra de krav har vi afstemt, hvordan køretøjerne skal bestykkes, således hændelserne kan løses forsvarligt.

Udsnit af kravene fra bygningsreglementet vises nedenfor.

1 / 2

Tilkørsel til bygning og dybde i bygning

Dybde på etage

Analysen af bygningsreglementet og vores operative analyse har udmøntet sig i materielkoncepter for vores køretøjskategorier. Der er lavet koncepter for autosprøjter, stigevogne, vandtankvogne og redningsvogne.

Alle koncepter tager udgangspunkt i en standardpakke, som er minimumsmaterielbestykningen som et køretøj er udstyret med. Koncepterne er inddelt i følgende kategorier, materiel til: Brandindsats, kommunikation, redningsindsats/personredning, færdselsuheld/elbil og miljø.

Standardpakkerne kan efterfølgende opgraderes med tillægspakker, som udløser yderligere materiel på køretøjerne. Tillægspakkerne kan være udløst af bymæssigbebyggelse større end 20.000 indbyggere, operative bindinger, ITUT, specialaftaler og/eller geografiske forhold.

Som eksempel udløser bygningsmasse med gulv over 22 m over terræn en tillægspakke til bygninger i højden. Ved sådan en pakke opgraderes autosprøjten med højhuspakning samt C til CC-forgrener, flugt masker, repeater og eldrevet overtryksventilator.

Der kan derfor godt være forskel på materielpakningerne på bilerne, men alle er bestykket ud fra samme standardpakke.

Vandforsyning

Vandforsyning til brandslukning er beskrevet i Vandforsyningsplan for brandslukning, som kan udleveres efter behov.

Indsatskapacitet og responstider

Ovenstående beskrivelse af indsatskapacitet for hver station beskriver, hvordan der ud fra risikovurderingen er placeret det nødvendige materiel på hver station. I det følgende vises for hver station, i hvilket omfang hver station kan leve op til hver af de fastsatte servicemål om responstider på 10-17-22 minutter.

De efterfølgende kort er beregnet med en fremkommelighed på 60 %. Dog er 10 minutter responstidsdækningen i Randers beregnet med 50% fremkommelighed på grund af væsentlig dårligere fremkommelighed i byområdet. Beregningen af fremkommelig er beregnet på baggrund af faktiske hændelser for hver station, for således at finde den mest realistiske fremkommelighed.

Ligeledes er der indregnet en forudsætning om, at deltidsstationer afgår på 5 minutter, mens Station Randers afgår på et minut med første udrykningsenhed og fem minutter på 2. udrykningsenhed.

I det følgende vises responstider for hver af stationerne ud fra servicemålene på 10-17-22 minutter. Det grønne område viser responstid indenfor 10 minutter, det gule indenfor 17 minutter og det røde indenfor 22 minutter.

Station Randers ved øjeblikkelig udrykning

Station Randers ved udrykning med deltidsstyrken

Station Langå

Station Øster Tørslev

Station Hadsten

Station Hinnerup

Station Hammel

Station Grenaa

Station Fjellerup

Station Allingåbro

Station Knebel

Station Hornslet

Station Kolind

Station Rønde

Station Ebeltoft

Øvrige responstidsmål

Supplerende styrker med specialer skal kunne være fremme inden for 40 minutter ved samtidig
aktivering som en basisstation eller klyngestation. Nedenfor vises responstider indenfor 40 minutter
for følgende stationer, som har specialer:

1 / 3

Stige-/liftdækning – Rønde, Hadsten, Grenaa og Randers

Både – Ebeltoft, Knebel, Grenaa og Randers

Rednignsvogne – Hornslet, Grenaa og Randers

Operative planer, særlig indsatsplanlægning og specialaftaler

Dette afsnit beskriver planlægningsgrundlaget for Beredskab og Sikkerheds operative planer. Den operative planlægning bliver håndteret på tre forskellige niveauer: Tilkørselsplaner, objektplaner og mødeplaner.

Tilkørselsplaner

Tilkørselsplaner er udarbejdet for samtlige brandtekniske anlæg, som er overvåget af beredskabets vagtcentral. Alle tilkørselsplaner følger samme skabelon og består af en overbliksside og en virksomhedsside. Overblikssiden viser en præsentation af virksomheden og viser luftfoto med kørevej og virksomhedssiden viser adgang til virksomhedens brandtekniske installationer og evt. specialoplysninger omkring virksomheden.

Objektplaner

Objektplaner er udarbejdet for specialobjekter i dækningsområdet. Dette kunne eksempelvis være byggerier som giver særlige indsatsforhold i en periode, boreplatform som ligger midlertidig til kaj, tyrestation, højhuse, m.v.

Objektplanerne er også udarbejdet efter ens skabelon og er igen bygget op med overbliksside og typisk adskillige sider med oplysninger om specielle forhold, forslag til indsatstaktikker og overblik over særlige forhold.

Mødeplaner

Mødeplaner er udarbejdet for de helt store objekter i dækningsområdet. Dette kunne eksempelvis være øen Anholt, Aarhus Lufthavn eller flere af slottene og godserne i dækningsområdet.

Mødeplanerne er som de andre planer også bygget efter en ens skabelon. Mødeplanerne er bygget op med instrukser både til den indre- og ydreledelse og vil typisk starte med en praksis for foruddefinerede udrykningssammensætninger til objekterne. Derudover indeholder mødeplanerne beredskabskontakter på virksomheden, oplysninger om specielle forhold, forslag til indsatstaktikker og overblik over særlige forhold.

Som en del af mødeplanerne indgår også aktivering af andre beredskabsaktører, f.eks. Beredskabsstyrelsen Midtjylland. Alle planer som involverer andre beredskabsaktører er selvfølgelig delt med dem, enten via det regionale kapacitetsudvalg eller bilateralt.

Alle planer tilgås fra beredskabets GIS løsning.

Planerne er direkte placeret på de forskellige objekter. Tilkørselsplaner vil fremstå som blå planer og møde- og objektplaner vil fremstå som røde planer på kortet. Se eksempel på kortudsnit nedenfor.

Særlig indsatsplanlægning

Dette afsnit beskriver særlig indsatsplanlægning, som enten er udløst af risikovurdering eller på kapaciteter som beredskabet ikke selv råder over.

Type

Beskrivelse

Overfladeredning

Der er indført et koncept med overfladeredning i Randers. Konceptet er indført på baggrund af risikovurdering på Gudenåen. Konceptet med overfladeredning bygger på, at autosprøjten med overfladeredder kører direkte til meldingsadresse og har mulighed for at hurtigt at sende redder i vandet til den tilskadekomne. Overfladeredning er altid suppleret med bådberedskab.

Højderedning

Østjyllands Brandvæsen leverer højderedningsberedskab til Beredskab & Sikkerhed. Responstiden er 60 minutter.

El- og hybridbiler

Beredskab & Sikkerheds køretøjer er udstyret med materiel til at håndtere en basisindsats ved brand i elbiler til eksempelvis køling af batteripakke. Beredskabet råder ikke over materiel til specialindsats på elbiler, eksempelvis bugsering af bil ud af p-hus/p-kælder og/eller forflyttelse via container. I disse tilfælde vil Beredskab & Sikkerhed rekvirere hjælp fra Østjyllands Brandvæsens E-beredskab.

Specialaftaler

Dette afsnit beskriver specialaftaler i beredskabet, hvor udrykningssammensætningen afviger fra 1. udrykningen beskrevet i picklisten.

Statsveje

Udrykninger som normalt vil blive håndteret af autosprøjten alene, er på statsveje opgraderet med indsatsleder og vandtankvogn/redningsvogn.

Specialaftalen er lavet, da der på statsvejene oftest vil være samarbejde med Vejdirektoratet samt risikovurdering på, at det oftest er på statsvejene hastigheden er højest.

1+7 på etageejendomme i Norddjurs og Favrskov Kommuner

Udrykninger er opgraderet med baggrund i risikovurdering.

ABA-alarmer

Den normale udrykningssammensætning på ABA-alarmer er en autosprøjte med 1+3 i Beredskab & Sikkerhed.

Der er dog bestemte alarmer, som er opgraderet med enten ISL, følgekøretøj eller både ISL og følgekøretøj i forhold til standardudrykningssammensætningen.

ISL: Specialobjekter med komplekse forhold. Eksempelvis: Arena Randers, Safehouse, Jiffy, Stena Recycling

Følgekøretøj: Bygninger i anvendelseskategori 6 med pleje. Eksempelvis: Plejecentre, ældreboliger, beskyttede boliger

ISL og følgekøretøj: Konkret risikovurdering. Eksempelvis: Regions Hospitalet i Randers, Risikovirksomheder, Novopan

ISL, følgekøretøj og anden udrykningsenhed: Indsatskoncept. Eksempelvis: Højhuse

Delkonklusion - Stationer, mandskab og materiel

Serviceniveau for stationer, mandskab og materiel er de nuværende stationer med dertilhørende mandskab og materiel. Ligeledes er det de to frivilligenheder samt de to indsatslederområder.

Det er en forudsætning for serviceniveauet, at serviceniveau om responstider kan overholdes for hver station. Det er i stigende grad vanskeligt at rekruttere deltidsbrandfolk, der på hverdage kan møde inden for 5 minutter i dagtimerne.

112/BSIK

Årsagskoder

Beskrivelse

OC

ISL

HL

BM

Køretøjer

Bemærkninger

BBIn

Bygn.brand-Industribygning

1

1

1

5

I+M+V

BBIS

Bygn.brand-Industribygn.-Særligt objekt

1

1

1

5

I+M+V

BBBu

Bygn.brand-Butik

1

1

5

I+M+V

BBIt

Bygn.brand-Institution

1

1

1

5

I+M+V

BBCa

Bygn.brand-Carport, fritliggende

1

3

M

BBGa

Bygn.brand-Garage, fritliggende

1

3

M

BBEt

Bygn.brand-Etageejendom

1

1

1

5

I+M+S

1+1+7 i Norddjurs + Favrskov - I+M+V, hvis der ikke er stige på primær station

BEEl

Bygn.brand-Etageejendom-Lejlighed

1

1

1

5

I+M+S

1+1+7 i Norddjurs + Favrskov - I+M+V, hvis der ikke er stige på primær station

BEEk

Bygn.brand-Etageejendom-Kælder

1

1

1

5

I+M+S

1+1+7 i Norddjurs + Favrskov - I+M+V, hvis der ikke er stige på primær station

BEEa

Bygn.brand-Etageejendom-Tag

1

1

1

5

I+M+S

1+1+7 i Norddjurs + Favrskov - I+M+V, hvis der ikke er stige på primær station

BEHo

Bygn.brand-Højhus

1

1

2

10

I+M+S

1+1+7 i Norddjurs + Favrskov - I+M+V, hvis der ikke er stige på primær station

BBLe

Bygn.brand-Lejlighed

1

1

1

5

I+M+S

1+1+7 i Norddjurs + Favrskov - I+M+V, hvis der ikke er stige på primær station

BBVi

Bygn.brand-Villa/Rækkehus

1

1

5

I+M+V

BBGå

Bygn.brand-Gård

1

1

5

I+M+V

BBGD

Bygn.brand-Gård/fare for dyr

1

1

5

I+M+V

BBKo

Bygn.brand-Kolonihavehus

1

1

5

I+M+V

BBSo

Bygn.brand-Sommerhus

1

1

5

I+M+V

BBUd

Bygn.brand-Udhus/skur o.lign., fritliggende

1

3

M

BBMi

Bygn.brand-Mindre brand

1

3

M

BCFr

Container i det fri-Brand

1

3

M

BCBy

Container i bygning-Brand

1

1

5

I+M+V

BCSk

Skraldespand i det fri-Brand

1

3

M

BCAf

Større affaldsoplag i det fri-Brand

1

1

5

I+M+V

BETr

EL-instal.-Brand-Transformatorstation

1

1

3

I+M

BEAn

EL-instal.-Brand-Anlæg i det fri

1

1

3

I+M

BELe

EL-instal.-Brand-Nedfaldne el-ledninge

1

1

3

I+M

BEVi

EL-instal.-Brand-Vindmølle

1

1

3

I+M

BGiB

Gas-Gaslugt i bygning

1

1

3

I+M

BGiF

Gas-Gaslugt i det fri

1

1

3

I+M

BGLu

Gas-Gaslugt - eftersyn

1

I

BGLe

Gas-Ledningsbrud, ej antændt

1

1

5

I+M+V

BGUd

Gas-BRAND i udsivende gas

1

1

5

I+M+V

BNSP

Naturbrand-Skov/Plantage

1

1

5

I+M+V

BNHe

Naturbrand-Hede/Klit

1

1

5

I+M+V

BNMa

Naturbrand-Mark m/Afgrøder

1

1

5

I+M+V

BNMH

Naturbrand-Mark, Høstet

1

1

5

I+M+V

BNSk

Naturbrand-Skråning/Grøft

1

1

5

I+M+V

BNHa

Naturbrand-Halmstak

1

1

5

I+M+V

BNMi

Naturbrand-Mindre brand

1

3

M

BSEf

Skorst.brand-Eftersyn

1

I

BSHT

Skorst.brand-Hårdt tag

1

3

M

BSSt

Skorst.brand-Stråtag

1

1

5

I+M+V

BTBP

Brand-Bil i P-hus

1

1

5

I+M+V

BTBK

Brand-Bil i P-kælde

1

1

5

I+M+V

BTBF

Brand-Bil i det fri

1

3

M

BTBE

Brand-Bil EL/Brint

1

1

5

I+M+V

BTLB

Brand-Lastbil/Bus

1

1

5

I+M+V

BTLE

Brand-Lastbil/Bus EL/Brint

1

1

5

I+M+V

BTLa

Brand-Landbrugsredskab

1

1

3

I+M

BTMC

Brand-MC/Knallert

1

3

M

BTSL

Brand-Skib på land/dok

1

1

1

5

I+M+V

BTSK

Brand-Skib ved kaj

1

1

1

5

I+M+V

BTSS

Brand-Skib på sø

1

1

1

5

I+M+Båd

BTPa

Brand-Tog, Passagertog/Letbane

1

1

1

5

I+M+V

BTGo

Brand-Tog, Godstog

1

1

1

5

I+M+V

BTSF

Brand-Større Fly, Passagerer

1

1

1

5

I+M+V

BTMF

Brand-Mindre Fly, Passagerer

1

1

1

5

I+M+V

BTFM

Brand-Fly, Militært

1

1

1

5

I+M+V

BMFF

Min. forurening-v/FUH

1

I

BMFM

Min. forurening-Mindre spild

1

I

BMFO

Min. forurening-Oliefilm på vand

1

I

BMFK

Min. forurening-Kemikalieudslip

1

I

BSFO

Str. forurening-Olieudslip

1

1

2

10

I+M+R+M+V

BSFB

Str. forurening-Benzinudslip

1

1

2

10

I+M+R+M+V

BSFK

Str. forurening-Kemikalieudslip

1

2

2

10

I+M+R+M+V

BSFA

Str. forurening-Ammoniakudslip

1

2

2

10

I+M+R+M+V

BSFG

Str.forurening-Gylleudslip

1

2

10

I+M+R+M+V

BIEf

Eftersyn

1

I

BIFo

ISL-Forespørgsel

1

I

RFBr

FUH-Brand i bil

1

1

5

I+M+V

RFFa

FUH-Fastklemte BIL

1

1

5

I+M+V

I+M+R, hvis der er Redningsvogn på primær station

RFFL

FUH-Fastklemte LASBIL/BUS

1

1

5

I+M+R

I+M+V+R, hvis der ikke er Redningsvogn på primær station

RFFB

FUH-Fastklemte/Brandfare BIL

1

1

1

5

I+M+V

RFFS

FUH-Fastklemte/Brandfare LASTBIL/BUS

1

1

1

5

I+M+R

I+M+V+R, hvis der ikke er Redningsvogn på primær station

RFTi

FUH-Tilskadekomne>5

1

1

1

5

I+M+V

I+M+R, hvis der er Redningsvogn på primær station

RFBV

FUH-Bil i vand

1

1

1

5

I+M+Båd

RFLF

FUH-Fastklemt letbane

1

1

1

5

I+M+R

I+M+V+R, hvis der ikke er Redningsvogn på primær station

RPFM

Redn.-Fastklemt, Maskine o.l.

1

1

5

I+M+R

RPTi

Redn.-Tilskadekomne>5

1

1

1

5

I+M+V

I+M+R, hvis der er Redningsvogn på primær station

RPSa

Redn.-Sammenstyrtning

1

1

1

5

I+M+V

RPBy

Redn.-Bygning/højderedning

1

1

1

5

I+M+S

RPJo

Redn.-Jord-/Sandskred

1

1

1

5

I+M+V

RPMa

Redn.-Mast/højderedning

1

1

1

5

I+M+S

RPSi

Redn.-Silo/Brønd

1

1

1

5

I+M+R

RPSk

Redn.-Skrænt

1

1

1

5

I+M+V

RJPu

Redn.-Personpåkørsel tog Fastklemte

1

1

1

5

I+M+R

RJPk

Redn.-Personpåkørsel tog

1

1

1

5

I+M+R

RJLu

Redn.-Personpåkørsel Letbane Fastklemt

1

1

1

5

I+M+R

RJLk

Redn.-Personpåkørsel Letbane

1

1

1

5

I+M+R

RDSø

Redn.-Drukneulykke SØER - Å - HAVN

1

1

1

5

I+M+Båd

RDHa

Redn.-Drukneulykke HAVET

1

1

1

5

I+M+Båd

RDFj

Redn.-Drukneulykke FJORD

1

1

1

5

I+M+Båd

RDBa

Redn.-Drukneulykke BASSIN

1

1

5

I+M+Båd

RDVa

Redning Vand

1

1

5

I+M+Båd

RJPa

Togulykke-Passager

1

1

1

5

I+M+R

RJGo

Togulykke-Gods

1

1

1

5

I+M+R

RAS1

Fly - standby 1/sikkerhedslanding

1

I

RAS2

Fly - standby 2/sikkerhedslanding

1

2

1

5

Mødeplan

RAS3

Fly - standby 3/sikkerhedslanding

1

2

1

5

Mødeplan

RASp

Flyulykke-Større fly, Passager

1

1

1

5

I+M+R

RAMp

Flyulykke-mindre fly, Passager

1

1

1

5

I+M+R

RAMi

Flyulykke-Militært

1

1

1

5

I+M+R