Bilag 2.1 – Hændelseshåndtering
Dette bilag beskriver Beredskab & Sikkerheds koncept for løsning af de hændelser, som rammer beredskabet.
Alarmmodtagelse
En hændelse starter ved, at Beredskab & Sikkerheds Operationscenter (vagtcentral + operationschef) modtager en alarm til en ulykke med baggrund i slukningsområder og picklistemeldinger i form af årsagskode.
Afsendelse af første udrykningsenhed
På baggrund af slukningsområde og årsagskode afsendes en foruddefineret udrykningssammensætning afsted til hændelsen. Afsendte styrker serviceres herefter af vagtcentralen og operationschefen.
Fælles situationsbillede og fastlæggelse af indsatsniveau
I forlængelse af ovenstående alarm starter vagtcentralen og operationschefen nu informationsindsamling for hurtigst muligt, at danne sig overblik over hændelsen. Dette gøres bl.a. med følgende værktøjer: Dagligt situationsbillede fra operativ briefing, Sending 2, GIS (kendt objekt (mødeplan/objektplan), tilkørselsforhold, taginformation, bygningsmasse, nærmeste brandhane, m.v.), Incendium med 112-to-sms (livebilleder fra anmelder), kommunikation med styrker under fremkørsel, vinduesmelding fra første køretøj.
Informationsindsamling har til formål hurtigst muligt at få defineret et situationsbillede, som danner grundlag for beslutning om placering af hændelsen i et af de 3 forudbestemte indsatsniveauer:
- Niveau 1 – Dagligdagsindsats
- Niveau 2 – Indsats med flere udrykningsenheder
- Niveau 3 – Større / komplekse indsatser.
Kapacitetsopbygning
Hvis vores situationsbillede indikerer, at hændelsen ikke kan løses som en dagligdags indsats (niveau 1), så kapacitetsopbygges der med samme til niveau 2/niveau 3 og der afsendes materiel og mandskab der vurderes nødvendigt for at kunne løse hændelsen.
Vagtcentralen og/eller operationschefen vil i tilfælde af behov for kapacitetsopbygning på en hændelse vurdere, hvorfra assistancen skal komme. Vagtcentralen og/eller operationschefen har således mulighed for at trække på følgende ressourcer:
- Egne stationer i Beredskab & Sikkerhed
- Stationer i Østjyllands Brandvæsen
- Assistance fra naboberedskaber (vederlagsfri assistance)
- Det statslige redningsberedskab.
Opdateret fælles situationsbillede
Indsatsen følges nu tæt fra operationscenteret og det tilsikres at der altid er et opdateret situationsbillede. Dette gøres bl.a. med følgende værktøjer: Tæt dialog med indsatsleder, videostreaming fra indsatsleders taktiske tavle, videostreaming fra indsatslederbilens forrude og mobile kameraer, medhør på kommunikation fra skadesstedet, deltagelse i brandledermøde (operationschef/operationsleder).
Endelig indsats
Indsatslederen på skadesstedet har den tekniske ledelse af indsatsen og operationscenteret har til opgave at servicere indsatte styrker gennem hele indsatsen.
Så længe hændelsen foregår opdateres det fælles situationsbillede løbende, så det altid er opdateret.
Operationscenterets opgaver er bl.a.:
- Yderligere kapacitetsopbygning/hjemsendelse af ikke længere nødvendige/anvendte styrker
- Afløsning
- Opretholdelse af det daglige beredskab
- Forplejning
- Logistik
- M.v.
Evaluering/Teknisk debriefing
Evaluering af indsatser håndteres, ligesom hændelserne, i forskellige niveauer. Formålet med evaluering af samtlige indsatser er, at sikre læring i beredskabet. Der foretages følgende evalueringer, alt efter niveau af hændelsen:
Har mandskabet været udsat for en traumatisk hændelse, så bliver der lavet en teknisk debriefing umiddelbart efter hændelsen. Den tekniske debriefing gennemføres af kollegastøttemedarbejdere eller ledere.
Til den tekniske debriefing er der fokus på alt mandskab, som har været involveret i hændelsen – vagtcentralmedarbejder, operationschef, indsatsleder, holdleder, brandmænd.
I forhold til evaluering/teknisk debriefing er det operationscenterets opgave, at sikre dokumentation af hændelsen samt planlægge og iværksætte eventuel teknisk debriefing.