Hvornår ringer du 112?
112 er nummeret til alarmcentralen. Ring 112 ved ulykker og livstruende situationer.
Hvornår skal du ringe 112?
Du skal ringe 112, hvis du har akut behov for hjælp. Eksempler på situationer med behov for akut hjælp:
- Ulykker, alvorlige forbrydelser eller opstået brand
- Situationer med fare for liv, ejendom eller miljø
- Situationer der kræver akut udrykning fra politiet, ambulance, brandvæsen eller miljøberedskab
- Livstruende sygdom og tilskadekomst.
Hvad sker der, når du ringer 112?
Når du ringer 112, bliver du mødt af en stemme, der siger, at du har ringet 112. Herefter besvarer en alarmoperatør dit opkald.
Alarmoperatøren vil som regel bede dig om at få oplyst:
- Hvad er der sket?
- Hvor er det sket?
- Hvornår er det sket?
- Hvor mange er kommet til skade?
- Hvilket nummer ringer du fra?
Mens I taler, videregiver alarmoperatøren dine oplysninger til rette myndighed. Det kan være brandvæsen, en sundhedsfaglig eller politiet.
Når alarmoperatøren har fået de mest nødvendige oplysninger, bliver dit opkald stillet videre til den myndighed, der skal hjælpe dig.
Bliv på stedet
Bliv på stedet til hjælpen er fremme. Du kan hjælpe til på stedet, indtil professionel hjælp er fremme, hvor du kan give ambulancepersonalet yderligere oplysninger.
I tilfælde af nedbrud på telefonnettet
Hvis et nedbrud på telefonnettet hos en eller flere teleoperatører betyder, at du ikke kan ringe til alarmcentralen på 112 på normal vis, kan du forsøge at ringe 112 på en af følgende måder:
- Ring 112 via mobiltelefonens nødopkaldsfunktion på login-skærmen.
- Sæt din mobiltelefon på flytilstand og ring 112.
- Tag SIM-kortet ud af mobiltelefonen eller deaktivér e-SIM, og ring 112.